Moi oscarowi faworyci

Zastanawialiście się kiedyś, co by było, gdyby o Oscarowych laureatach decydował jeden polski bloger, a nie Amerykańska Akademia Filmowa, w skład której wchodzi ponad sześć tysięcy artystów i teoretyków sztuki? Mnie taka sytuacja spędza sen z powiek. Zanim jednak przejdę do przedstawienia swoich faworytów, chciałbym powiedzieć trochę o tym, co mnie boli (oprócz tego, że Rychu Peja chce w tym kraju uczciwie zarobić). Przeszkadzają mi nominacje dla dwóch przedstawicieli kina niezależnego, które nijak mają się do jakości tych filmów, a chyba dużo wspólnego mają z ich politycznym wydźwiękiem. Miejsce rozczarowujących i wartych siebie „Lady Bird” i „Uciekaj” mogłyby zająć genialne „Good Time” braci Safdie i „i don’t feel at home in this world anymore.” Macona Blaira. Ich twórcy to równie znamienne, nowe postaci amerykańskiego kina co Gerwig i Peele, lecz idące w bardziej oryginalnym i trudnym kierunku, zamiast oklepanej, schematycznej papki. Z tego powodu bolą też nominacje za najlepszą reżyserię dla Gerwig i Peele’a, zamiast dla świetnych McDonagh i Guadagnino. Tę świeżą ranę rozdrapują żenujące wypowiedzi reżysera „Uciekaj”, który wpływ swojego filmu porównuje do wpływu prezydenckich kadencji Baracka Obamy. Wtóruje mu Gerwig prezentowana na okładkach magazynów jako nowa nadzieja dla kobiecych artystek w kinie, podczas gdy Bigelow ze swoim „Detroit” jest całkowicie ignorowana. Oprócz tego dziwią mnie trochę wcześniejsze opinie, że najmocniejszą kategorią jest Najlepsza Aktorka Pierwszoplanowa, a nie Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy. W tej drugiej jest pięciu równorzędnych przeciwników i trudno przewidzieć kto wygra. Ponadto niezrozumiała jest nominacja za Najlepszą Aktorkę Drugoplanową dla Lesley Manville zamiast Vicky Krieps z „Nici widmo”. Tym samym ta kategoria nie ma żadnej faworytki, a nawet żadnej naprawdę dobrej roli. No i jeszcze ten nieszczęsny „Twój Vincent”, który jakkolwiek genialny by nie był, nie ma szans z najlepszym filmem, jaki dotychczas zrobił Pixar. Aż można pokusić się tutaj o szalone porównanie do „Noża w wodzie” i „Osiem i pół” w 1964.

shutterstock_8434890gx.jpg

Z racji tego, że Akademia rzadko coś sobie robi z wcześniejszych decyzji dużych stowarzyszeń filmowych, myślę, że laureaci mogą nie pokrywać się np. ze Złotymi Globami (o czym świadczy brak nominacji dla Franco (co myślę, że nie jest związane z kontrowersjami) i „W ułamku sekundy”). Bardziej prawdopodobne będzie pokrycie się Oscarów z Independent Spirit Awards albo Gotham, choć to zależy, o jakim kierunku rozwoju zdecyduje Akademia – czy przedłużyć hegemonię niezależnego kina w stylu lat 90. (Tamte dni, tamte noce), czy zachęcić do łączenia niezależnego ducha ze spektakularnością (3 billboardy).

Moi faworyci, w co poniektórych kategoriach:

Najlepszy Film: TAMTE DNI, TAMTE NOCE

Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy: TIMOTHEE CHALAMET (Tamte dni, tamte noce)

Najlepsza Aktorka Pierwszoplanowa: SALLY HAWKINS (Kształt wody)

Najlepszy Aktor Drugoplanowy: SAM ROCKWELL (Trzy billboardy)

Najlepsza Aktorka Drugoplanowa: LESLEY MANVILLE (Nić widmo)

Najlepszy Reżyser: GUILLERMO DEL TORO (Kształt wody)

Najlepszy Scenariusz Oryginalny: MARTIN MCDONAGH (Trzy billboardy)

Najlepszy Scenariusz Adaptowany: JAMES IVORY (Tamte dni, tamte noce)

Najlepszy Film Nieanglojęzyczny: THE SQUARE

Najlepsza Muzyka: ALEXANDRE DESPLAT (Kształt wody)

Najlepsza Piosenka: SUFJAN STEVENS (Tamte dni, tamte noce)

Najlepsza Scenografia: AUSTERBERRY, MELVIN, VIEAU (Kształt wody)

Najlepsze Kostiumy: MARK BRIDGES (Nić widmo)

Najlepsze Zdjęcia: ROGER DEAKINS (Blade Runner 2049)

Najlepszy Film Animowany: COCO

Najlepszy Montaż: AMOS, MACHLISS (Baby Driver)

Najlepszy Montaż Dźwięku: SLATER (Baby Driver)

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s